9 januari 2022

Interview met Constantijn van Gerwen | Vitakraft Benelux

Vitakraft is sinds 1 januari dit jaar volledig lid geworden van NVG. Een mooie aanleiding voor een nadere kennismaking met Constantijn van Gerwen, managing director Benelux voor Vitakraft. 

Bekend in Nederland, wereldwijd verkrijgbaar

Met een breed assortiment voor hond, kat, knaagdier of vogel is Vitakraft een bekend merk voor de Nederlandse consument. Constantijn geeft aan dat er echter nog veel te winnen is: “Ons merk is bekend en we doen ons best, maar we staan aan de basis. We werken hard en hebben een superteam voor de Benelux. We zijn in totaal met 58 personen, waarvan 11 in België. Nederland en België zijn al heel lang onderdeel van Duitsland en daarom wordt Vitakraft ook al zo lang verkocht in Nederland.”

Vitakraft vindt haar oorsprong in Duitsland, maar is internationaal georiënteerd met wereldwijd meer dan een miljard omzet: “Als Benelux zijn wij daar een klein onderdeel van. Het gaat goed met Vitakraft. Alle 20 zones zijn de afgelopen jaren goed aan het opbouwen geweest en er is een bovenmarktse groei. We zijn al wereldwijd aanwezig, denk aan Noord-Amerika, China of Rusland. Maar we zijn bijvoorbeeld ook aan het kijken naar Zuid-Amerika”. 

Van Duitse oorsprong

In Duitsland werd Vitakraft in 1837 opgericht door de familie Wührmann. In 2012 is het bedrijf verkocht, maar de grootste van de twee stille aandeelhouders is nog steeds een nazaat van de familie Wührmann. De derde en kleinste maar enige actieve aandeelhouder is de familie Deuerer. Zij zijn de grootste private labelaar van Europa voor snacks en voeding.

Kennis delen met elkaar

Vitakraft Benelux is een kleine en daarmee ook persoonlijke organisatie. Dat persoonlijke contact voelt Constantijn ook binnen NVG: “We willen helpen en meedoen met de vereniging waar we kunnen. Vanwege onze kleinschaligheid hebben we niet altijd veel tijd, maar we hebben bijvoorbeeld ook specialisten in huis die hun kennis kunnen delen. Zo zijn er bijvoorbeeld twee dierenartsen aan ons verbonden en een jurist die gespecialiseerd is in Europees recht.”

Constantijn kent NVG al sinds de tijd dat hij voor Mars werkte: “NVG doet een aantal dingen heel goed. Er wordt inspanning geleverd om te zorgen dat onze branche positief naar voren komt, maar daarnaast zijn er ook minder zichtbare inspanningen. Zoals over verpakkingen, het kijken naar cijfers in de branche en het organiseren van meetings waarmee we elkaar blijven stimuleren om beter te worden en blijvend mét elkaar te groeien. En dat zonder conflict of interest. Dat zijn voor ons wel de belangrijkste redenen waarom we lid wilden zijn.”

Uitdagingen nu en in de toekomst

Constantijn ziet minimaal 15 jaar aan groei aankomen voor Vitakraft: “We hebben een breed assortiment met maar liefst 600+ producten. Die moeten ten eerste goed gemanaged worden. Vervolgens moet dit assortiment bij de juiste klanten via de juiste distributie terecht komen. We willen bovendien markt maken, niet wegkapen. Natuurlijk kijken we naar de huidige tijdsgeest en trends. Zo zijn we aan het kijken naar vegetarische en veganistische opties en hebben we al een hondensnack die hieraan voldoet. Maar bijvoorbeeld het werken zonder geur-, kleur- en smaakstoffen is iets wat wij al 100 jaar doen. We willen continu bijdragen aan de markt met nieuwe producten, blijven innoveren en onze missie blijven uitstralen: Vitakraft brengt geluk en draagt bij aan de gezondheid én het plezier van het huisdier als lid van het gezin!”

Mensen gelukkig maken

Ook in de organisatie worden mooie stappen gezet: “We zijn van een hiërarchische organisatie aan het groeien naar een zelfsturende organisatie met de directeur als dienend leider. Dat is een cultuurverandering die bottom up moet gebeuren en dat heeft tijd nodig. Onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal. We willen mensen gelukkig blijven maken, zowel onze klanten als onze medewerkers.”

#PetPower

Wat betekent #PetPower voor Constantijn? “Voor mij is #PetPower het geluk en de gezondheid die een huisdier kan brengen. Wandelen met de hond, spelen met de kat. Of een parkietje wat op je schouder met je converseert. Een huisdier is echt lid van het gezin. Vaak zie je per levensfase het soort huisdier veranderen. Als student heb je vaak nog geen huisdier, als jong gezin start je vaak met en knaagdier en de volgende stap is een hond of kat. En ook in latere levensfases brengt een huisdier geluk, het is een verantwoordelijkheid en er komt een zorgplicht bij kijken. Maar ook beweging, sociaal contact, knuffelen. Retailers die onze producten verkopen hebben andere (commerciële) prioriteiten bij de verkoop dan wat wij met onze missie willen uitdragen. We willen als merk ook een goede educatie over huisdieren meegeven.”

De Vitakraft Pets Experience

Dit jaar wordt de Vitakraft Pets Experience georganiseerd op 17 september in Barneveld. Een belevingsdag gericht op de consument met onder andere hondensport, gedragsdeskundigen en een trimsalon: “We willen uitgroeien naar hond, kat, knaag, vogel en vis. En we willen ook graag het event verbreden naar België. Zodat we over 5 jaar het grote event hebben met de impact en bekendheid die we willen. Honden mochten vorig jaar al mee, dat was leuk. We gaan nu kijken of katten ook mee kunnen. Dat doen mensen minder graag, dus zal minder aanwezig zijn en uiteraard gescheiden van elkaar!” Lees meer over het event of bekijk de aftermovie van vorig jaar:

Deel deze pagina

Vragen of opmerkingen? Stuur ons een email

Contact met NVG

Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG)
Reitseplein 1
5037 AA Tilburg 

Op de hoogte blijven?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedIn. 

© 2002 - 2024 | Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren 

Privacybeleid Disclaimer Cookiebeleid Cookievoorkeuren