Studente Emma van Leeuwen van de AERES Hogeschool Dronten schreef namens het Trendpanel Gezelschapsdieren onderstaande blog. Over de totstandkoming van de Pet Monitor, en de meerwaarde hiervan. Daarnaast wordt al een beetje gekeken naar de toekomst.
Het Trendpanel
Alle studenten aan Aeres Hogeschool Dronten doen in hun tweede of derde jaar een zogenoemde ‘PvB’. Deze afkorting staat voor Proeve van Bekwaamheid. Voor deze Proeve van Bekwaamheid kan gekozen worden uit een lijst met verschillende opties. In deze lijst staat ook de Proeve van Bekwaamheid ‘’Trendpanel’’. Trendpanel is in het jaar 2017 opgericht door een aantal enthousiaste studenten en is dit jaar overgenomen door de nieuwe groep studenten. Het doel van trendpanel is het verzamelen van cijfers en kengetallen uit de huisdierensector. Deze cijfers en kengetallen worden verkregen door het uitvoeren van onder andere onderzoeken, enquêtes en interviews met mensen uit de huisdierensector, maar ook met bijvoorbeeld huisdiereigenaren en consumenten.
Om dit te realiseren wordt er nauw samengewerkt met zo’n 30 externe bedrijven en organisaties uit de huisdierensector. Deze bedrijven dragen hun steentje bij door te helpen met het uitvoeren van onderzoeken, door cijfers en kengetallen met het Trendpanel te delen en door mee te schrijven aan stukken die in de Pet Monitor gepubliceerd gaan worden.
De monitor
Maar wat is de Pet Monitor nou? De Pet Monitor is een informatiebron die vol staat met actuele cijfers, kengetallen, onderzoeken en interviews die betrekking hebben op de huisdierensector. Het thema van de eerste monitor die onlangs is uitgekomen, en is gepresenteerd tijdens de Dutch Pet Conference & Awards, is ‘social media’. Voor deze monitor zijn vooral onderzoeken gedaan die betrekking hebben gehad op het onderwerp ‘social media’. Een voorbeeld uit deze Pet Monitor is dat er gekeken is naar de invloed van dieren op social media. De top tien bekendste huisdieren hebben bijvoorbeeld een eigen social media account met soms wel miljoenen volgers. Deze informatie kan onder andere interessant zijn voor bedrijven die producten voor dieren verkopen omdat deze bedrijven samen kunnen gaan werken met de eigenaren van deze beroemde dieren. Deze bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun product laten promoten via de social media accounts van de dieren.
Het doel van de Pet Monitor is om gegevens te verzamelen die nog niet bekend zijn in Nederland. De monitor wordt vooral geschreven voor de bedrijven in de huisdierensector. Zij kunnen wellicht iets hebben aan deze cijfers en onderzoeken en deze gegevens vervolgens toepassen bij hun bedrijf.
De toekomst
De studenten gaan het komende jaar hard aan het werk voor de Pet Monitor 2019 en wanneer deze klaar is zal het gepresenteerd gaan worden op de ‘Dutch Pet Conference & Awards’ en uitgedeeld gaan worden aan belanghebbende bedrijven. Het thema van de volgende Pet Monitor wordt ‘klantgedrag’. Hierbij gaan onderzoeken uitgevoerd worden over onderwerpen als bijvoorbeeld het koopgedrag van klanten.
Trendpanel is erg blij met de hulp van de externe bedrijven. Mochten er meer bedrijven zijn die zich aan willen sluiten bij het creëren van de volgende Pet Monitor, kunnen deze bedrijven ons mailen via onderstaand e-mailadres. Alle hulp is welkom.
E-mailadres: trendpanel.hogeschool.dronten@aeres.nl.
Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG)
Postbus 1015
4200 CA Gorinchem
© 2002 - 2024 | Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren