Single Blog Title

This is a single blog caption
apr

Persbericht: expertpaper ‘Voeding voor oudere honden’

Vanuit haar betrokkenheid bij veilige en gezonde huisdiervoeding heeft FEDIAF, de Europese branchevereniging voor de huisdiervoedingsindustrie, een nieuwe expertpaper gepubliceerd met daarin essentiële informatie over de voedingsbehoeftes van oudere honden.

Brussel, maart 2018 – Het aantal oudere honden in relatie tot de totale hondenpopulatie neemt toe. “Het is absoluut noodzakelijk hun speciale behoeftes op voedingsgebied in acht te nemen”, adviseert Dr. Thomas Brenten, voorzitter van de ‘Nutrition & Analytical Science Group’ van FEDIAF. “Goede voeding is essentieel en zorgt ervoor dat de inname van energie, eiwitten, mineralen en vitamines optimaal is afgestemd voor een goede gezondheid en een lang leven.” Om die reden heeft een groep deskundigen binnen FEDIAF een nieuw document opgesteld met informatie over de voedingsbehoeftes van oudere honden. De publicatie voorziet zowel de industrie als het publiek van informatie.

Veranderende voedingsbehoeften als gevolg van leeftijd-gerelateerde factoren

Het document bevat een uitgebreide collectie recente wetenschappelijke gegevens. De verschillen in levensverwachting van hondenrassen van verschillende groottes worden verklaard en er wordt uitgelegd op welke leeftijd een hond als ‘ouder’ moet worden beschouwd. “Leeftijd-gerelateerde veranderingen in cognitieve functies, gedrag, huid, spijsvertering, hart en bloedvaten, luchtwegen en een verminderde gewrichts- en botfunctie en urineweg problemen zijn de meest voorkomende problemen bij oudere honden”, legt Dr. Brenten uit. “Veel van deze problemen kunnen worden aangepakt met behulp van de juiste voeding.” Een voorbeeld hiervan is dat een verminderde gewrichtsfunctie invloed kan hebben op het activiteitsniveau, met als gevolg een lagere energiebehoefte.

Het document geeft praktische adviezen aan huisdiereigenaren met betrekking tot het voeden van een oudere hond. Uitgelegd wordt hoe veranderingen in de spijsvertering de opname van voedsel beïnvloeden of hoe de textuur van voeding een belangrijke rol kan spelen. Bovendien kan ouderdom leiden tot een veranderend metabolisme en een aangepaste behoefte aan voedingsstoffen. Er moet bijvoorbeeld worden gezorgd dat oudere honden voldoende eiwitten, vezels, vetten, sporenelementen en vitamines binnenkrijgen.

Aanbevelingen ondersteund door vooraanstaande veterinaire experts

Het opstellen van de expertpaper gebeurde onder leiding van de ‘Scientific Advisory Boardvan FEDIAF, die bestaat uit onafhankelijke academici van gerenommeerde Europese universiteiten. Sinds 2010 adviseren leden van de Advisory Board FEDIAF bij het updaten van de FEDIAF-voedingsrichtlijnen.

Gratis download

De expertpaper (“Nutrition of senior dogs”) vindt u op de website van FEDIAF bij de ‘Nutritional Guidelines’, klik hier.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

FEDIAF vertegenwoordigt de Europese huisdiervoedingsindustrie, met ongeveer 200 productielocaties en is de overkoepelende organisatie van nationale brancheverenigingen voor producenten van huisdiervoeding. De missie van FEDIAF is de betrouwbare en verantwoordelijke spreekbuis vormen van de Europese huisdiervoedingsindustrie in de samenwerking met de autoriteiten, regulerende instanties en academische instellingen bij het bewerkstelligen van de juiste voorwaarden voor de levering van veilige, voedzame en smakelijke producten aan huisdieren en hun eigenaren. FEDIAF is gevestigd in Brussel en staat voor verantwoord huisdierbezit, met oog voor de belangrijke sociale rol die zij vervullen en met respect voor duurzame ontwikkeling. www.fediaf.org

NVG (Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren) is de branchevereniging van petfoodfabrikanten- en importeurs in Nederland. NVG is één van de 15 leden van de FEDIAF. Zij heeft als doel de gemeenschappelijke bedrijfsbelangen van de bij haar aangesloten leden te bevorderen. De leden van NVG staan voor gezonde en veilige huisdiervoeding door middel van evenwichtige regelgeving en zelfregulering. Zij produceren niet alleen honden- en kattenvoeding, maar ook voeding voor andere kleine huisdieren zoals konijnen, cavia’s, vissen en vogels. Meer dan 80% van alle voeding voor hond en kat wordt in Nederland door leden van de NVG op de markt gebracht. Kijk voor meer informatie over de NVG op www.nvg-diervoeding.nl.

Voor meer informatie over NVG

Benita Beekhof; verenigingsmanager NVG
tel: 0183 – 645 023
e-mail: nvg@atriumgroep.nl
website: www.nvg-diervoeding.nl

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *